Bliv bygningsstruktør

Bliv bygningsstruktør

- bygger broer, veje og bygninger i beton

Anlægsstruktører

Anlægsstruktører

- arbejder bl.a. med belægning og kloak

Prøver og eksamen

Den afsluttende eksamen, der samtidig er en svendeprøve, finder sted i sidste skoleperiode på hovedforløbet.

Anlægsstruktør

Eksamen består af en projektfremlæggelse, en praktisk kloakprøve på 8 timer og en praktisk prøve i anlægsteknik på 24 timer. Læs mere om svendeprøven

Bygningsstruktør

Eksamen består af en projektfremlæggelse og en praktisk prøve på 40 timer. Læs mere om svendeprøven.

Bedømmelsen af opgaverne følger de retningslinjer, der er angivet i fagets skuemestervejledning. Bedømmelsen foretages i fællesskab af faglæreren og 2 skuemestre, der fungerer som censorer. Skuemestrene er udpeget af Det faglige Fællesudvalg.

Læs i øvrigt Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser

Nyheder

08 / 03 / 2024

Ny fliseskærer klar til at tage i brug

AMU-Fyn's nye robot fliseskærer -  leveret af Odico med solid støtte fra N...

Læs mere
14 / 12 / 2023

AMU-Fyn moderniserer struktøruddannelserne.

Vi har modtaget 1.370.541 kr. i støtte fra Nordea-fonden til ”Fremtidens Fundam...

Læs mere
25 / 09 / 2020

Bygningsstruktørerne afslutter deres svendeprøve

Betonkanon er i gang med at læsse beton af til bygningsstruktørernes svendepr...

Læs mere
25 / 09 / 2020

Anlægsstruktørernes svendeprøver blev afsluttet

Så blev anlægsstruktørernes svendeprøver afsluttet.    For anlægsstruktør...

Læs mere
Hvad siger vores kursister?
Camilla Jørgensen
Elev på anlægsstruktøruddannelsen
Mit navn er Camilla Jørgensen, og jeg er i lære som anlægsstruktør hos Per Aarsleff.

Før jeg tog anlægsstruktøruddannelsen, var jeg i gang med tømreruddannelsen ovre på Syddansk, men da jeg ikke kunne få en læreplads, tænkte jeg at jeg gerne ville videre.

Min far har altid været anlægsstruktør, og han har altid snakket godt om det, og det er sådan lidt spændende, så derfor tænkte jeg det var en oplagt mulighed.

I undervisningen er der en del praktisk og ikke så meget teori, og jeg synes det er fedt, der er en del praktisk, fordi så får du brugt dine hænder og får snuset meget til faget, så du ved hvad du vil. Lige nu vil jeg gerne være anlægsstruktør og måske senere hen læse videre til leder eller projektleder.

Jeg synes, man skal tage anlægsstruktøruddannelsen, fordi man bliver udfordret og det er pisse fedt, og lærerne er rigtig gode, og de vil gerne hjælpe dig, uanset hvad det er. Du skal bare spørge, så hjælper de med det samme.

Der er mange, der mener det er hårdt, fordi det er et mandefag vi er kommet ind i, men det synes jeg faktisk ikke det er, fordi vi kan lige så meget os kvinder som mændene kan.

Ja, alt arbejde er jo hårdt. Man skal bare lige vænne sig til det og måske lige tage lidt i fitness centret. Det skal jeg i hvert fald selv. Men ellers så vænner man sig til det, og jargonen er også rigtig hyggelig Og hvis man ikke vil finde sig i det, så siger man bare noget til dem og viser hvem der bestemmer, hvis man kan sige det sådan.

Ja, ellers synes jeg det er et rigtig godt fag, og der skal flere kvinder i det, for det mangler vi rigtig mange af.
Mads Dyrslund Myrup
Struktørelev, AMU-Fyn
Mads Dyrslund Myrup er 25 år og gik ledig. Et brancheskiftforløb hos AMU-Fyn gav ham lyst til at blive struktør. Han står nu med en lærekontrakt som bygningsstruktør ved Femern. ”Jeg glæder mig helt vildt til at være med til Europas største byggeprojekt”, siger Mads.

”Jeg startede efter henvisning fra Ungeenheden i Glamsbjerg på et brancheskiftforløb hos AMU-Fyn. Det var et rigtig spændende forløb, hvor vi fik lov til at prøve mange forskellige ting, som fx at lave støttemure, bænke i beton, stensætning, lægge fliser i sildebensmønster samt et plateau i kloakhallen. Det var fedt og udfordrende at prøve så mange forskellige ting. Vi fik også et ”Vejen som arbejdsplads” certifikat og lærte at nivellere, fortæller Mads.

”Faglærerne Frank Duch og Palle Frederiksen var rigtig gode til at forklare på en ekstra god måde, og vi fik en masse udfordringer”.

”Jeg var leder af projektet, da vi lavede plateauet i kloakhallen, blandt andet fordi jeg fra tidligere har erfaring med arbejdet som brolægger. Jeg har også arbejdet som håndmand for en entreprenør, så jeg kendte mange af maskinerne, bl.a. pladevibrator. Det var fantastisk at prøve at være ansvarlig.”

”Under forløbet havde jeg en snak med Frank om muligheden for at starte på en struktøruddannelse. Han havde forskellige muligheder for at hjælpe mig videre til en læreplads. Vi fik kontakt til Femern, hvor jeg efter et møde hos Femern fik lavet aftale om læreplads. Så i dag står jeg med en læreplads hos Femern fra 1. januar 2023. Jeg kommer til at bo i en skurvognsby, hvor de også har indkøbscenter og træningscenter osv.”

”Jeg har også hjulpet en kammerat til at få kontakt til Femern, og han har været til samtale i går. Jeg håber det også resulterer i en læreplads.”

”Jeg synes sammenhold er meget vigtigt, både her på skolen men også på arbejdspladsen. Jeg har taget initiativ til at oprette en facebookgruppe med klassen, så vi kan hjælpe hinanden med lektier og være sammen socialt.”

”Jeg er virkelig glad for, at jeg på AMU-Fyn har fået et skub i den rigtige retning. Faglærerne har været til stor hjælp, og vi har et godt sammenhold og en god kommunikation, både med de andre elever og med faglærerne.”