Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med arbejdsmiljø
udføre rengøringen
- sikkert og forsvarligt i forhold til
- at forebygge arbejdsskader
- at forebygge arbejdsbetingede lidelser, herunder eksem og allergi
- hensynet til omgivelserne
I forbindelse med brug af rengøringskemi, redskaber og maskiner
følge sikkerhedsdatablade
følge regler for arbejdsmiljø
bruge egnede personlige værnemidler
Ved informationssøgning
søge relevant information om
- rettigheder og pligter
- arbejdsmiljø, herunder
- arbejdspladsvurdering (APV)
- fysisk
- kemisk
- psykisk
I forbindelse med førstehjælp
give hjertelungeredning (HLR) ved
- ulykker
- pludselig opstået sygdom
give førstehjælp ved fx
- livstruende blødninger
- forbrændinger
- ætsninger
- el-ulykker
- forgiftninger
- småskader
bruge øjenskyller
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med rengøringsarbejdet
tage hensyn til kroppens opbygning og funktion
anvende ergonomisk rigtige arbejdsstillinger ved brug af
- rengøringsvogne
- redskaber
- maskiner
forebygge smerte og ømhed i kroppen
Ved rengøring bruge den mindst belastende teknik ved
træk
skub
løfte/bære-arbejde
I forbindelse med begrænsning af ensidigt gentaget arbejde (EGA)
forstå vigtigheden af skiftende arbejdsstillinger
forstå vigtigheden af at anvende de mindst belastende rengøringsmetoder
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med daglig rengøring
ud fra basisviden om mikroorganismer og smitteveje
- tage hygiejniske hensyn i planlægningen af rengøringen, herunder
- rengøringsrækkefølgen
- tage hygiejniske hensyn i selve rengøringen
- genkende berøringspunkter
- forebygge smittespredning
udøve en god personlig hygiejne
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelsen kan deltageren:
I forbindelse med den daglige rengøring
Genkende typiske materialer, der anvendes på inventar, sanitet og gulve
Vurdere rengøringen og vedligehold af materialerne ud fra tilsmudsning og tilstand.
Vælge og anvende egnet rengøringskemi med hensyntagen til:
- Bæredygtighed
- Snavstyper
- Besmudsningsgraden
- Dosering
- Materialer på inventar, sanitet og gulve
Kan bruge oplysninger om kemien fra emballagen, produktbladet og sikkerhedsdatabladet
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
Ved planlægning af rengøringsarbejdet
læse, forstå og arbejde ud fra forskellige typer rengøringsplaner
udføre en rationel arbejdsgang i det daglige og ugentlige arbejde
- i et enkelt lokale
- på et større område
I forbindelse med planlægning og udførelse af rengøring lægge vægt på
ønsket kvalitet
aftalegrundlaget
den tildelte tid
fordelingen af arbejdet i det
- daglige
- ugentlige
- periodiske
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rette mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med forskelligt rengøringsudstyr
vælge og anvende egnede metoder til rengøring, henholdsvis
- tørre, fugtige og våde metoder
til- og afrigge rengøringsvogne og –udstyr, herunder
- renholde vogne og udstyr
vurdere og vælge egnet udstyr, herunder:
- rengøringsklude
- moppegarner
- mikrofiber
- redskaber
- rengøringsvogne
på en sikker måde bruge:
- rengøringsklude
- moppegarner
- mikrofiber
- redskaber
- rengøringsvogne
I forbindelse med rengøringsmaskiner
vælge og anvende forskellige egnede maskiner til fx:
- støvsugning
- gulvvask
- gulvbehandling
- damprens
til- og afrigge rengøringsmaskiner, herunder
- renholde, oplade og fejlmelde maskiner
på en sikker måde anvende forskellige maskiner
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen henvender sig til rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med service
udføre rengøring ud fra forventninger om
- samarbejde
- fleksibilitet
- ansvarlighed
- god personlig fremtræden
forstå værdien af kvaliteten i serviceydelser
forstå sin egen indflydelse på brugerens opfattelse af service
forstå vigtigheden af kommunikation med fx kunder, brugere og kollegaer, herunder
- være bevidst om, hvad man ønsker at udtrykke
- lytte
- udvise situationsfornemmelse